dijous, 15 d’abril del 2010

Adaptar-nos al canvi

El nou producte d’Apple va triomfar el passat dissabte 3 d’abril en el seu primer dia de ventes per Estats Units. El tant esperat iPad va provocar hores i hores de cua i, sobretot, molta expectació: a l’acabar la jornada la companyia ja comptava amb més de 300.000 unitats venudes, una xifra que superava els 270.000 iPhones que es van vendre durant el primer cap de setmana del seu llançament l’any 2007.

Abans de tot, permeteu-me que us presenti aquest nou èxit d’Apple. L’iPad, o l’ordinador tablet, va més enllà d’un telèfon mòbil i reuneix totes les característiques d’un ordinador en un dispositiu: pot navegar per Internet i manipular qualsevol pàgina amb els dits gràcies a la pantalla tàctil de 9,6 polzades, és lleuger –pesa 600 grams i té tan sols 1,3 centímetres de gruix–, permet la descàrrega de més de 240.000 aplicacions, té la possibilitat de veure vídeos, pel•lícules, programes de televisió... I, per sinó n’hi hagués prou, l’iPad no s’ha quedat enrere pel que fa a la nova revolució dels llibres electrònics i ha creat l’iBookstore, la seva pròpia llibreria d’e-books.

Així és com Steve Jobs, Conseller Delegat d’Apple, va donar a conèixer el nou projecte de la companyia el passat 28 de gener a Sant Francisco, acaparant l’atenció dels més enamorats de les noves tecnologies i creant, també, un clima d’intriga i misteri que es resoldria fins el moment del seu llançament. Aquell mateix dia, els nous propietaris de l’iPad van descarregar prop de 250.000 llibres i un milió d’aplicacions.

Després del revolucionari iPhone, sembla ser que Apple aconsegueix impressionar altra vegada i deixar bocabadada inclús a la competència: J. T. Wang, president d’Acer –l’empresa asiàtica líder mundial en ordinadors i segona en portàtils–, declara que “l’iPad s’apropa a l’ordinador ideal” argumentant que és l’únic dispositiu que “ha sabut ajuntar amb èxit els principals elements dels ordinadors, comunicació, electrònica de consum i continguts, en un sol producte”.

Però n’hi ha que, contràriament, no acaben de refiar-se d’aquesta nova eina electrònica o no volen acceptar que l’avenç tecnològic ens supera a mesura que passen els anys. Em refereixo a un determinat sector de la societat que, en menys de vint-i-quatre hores del llançament de l’iPad, ha realitzat tot tipus d’experiments amb el nou dispositiu en un intent de posar-ne a prova la seva resistència. Bàsicament, hi ha persones que s’han dedicat a ratllar-lo amb les claus de casa, rentar-lo amb aigua i sabó, llençar-li cafè per sobre, donar-li cops amb una pilota de bàsquet, fer-lo rebotar contra el terra, etc. Els autors de tals maltractaments tampoc van voler passar desapercebuts i van gravar-ho en vídeo i penjar-ho a Internet per fer-ne constància. Amb el que, probablement, Steve Jobs tampoc comptava era en què un dia després de l’èxit de ventes, un reconegut pirata informàtic –sota el pseudònim de MuscleNerd– ja havia piratejat el software de l’Ipad i també ho havia anunciat a Internet per mitjà d’un vídeo. Tal com diuen, feta la llei, feta la trampa.

El més preocupant sobre el debut de l’iPad no té res a veure amb les destrosses, els experiments o els piratejos que s’hagin pogut dur a terme. El meu neguit fa referència a una de les característiques més innovadores del dispositiu: la nova aplicació iBook¸ que permetrà la descàrrega i la lectura de llibres electrònics amb la possibilitat d’ampliar i reduir la mida del text o canviar-ne la font. El lector, a més, tindrà la possibilitat d’accedir a l’iBookStore, una llibreria electrònica que permet la compra on-line d’obres literàries de grans editorials com Penguin o HarperCollins. Pel que es veu, l’aplicació també posa a disposició crítiques, anàlisis i opinions.

En efecte, si els llibres digitals han estat la novetat d’aquest darrer any, l’iPad ajudarà a potenciar el sector. I aquesta empenta per part d’Apple només provocarà un augment de les amenaces que suposa la nova forma de lectura per molts escriptors, editorials, llibreters i llibreries. Sí, és cert que encara som molts els que ens mantenim fidels a la lectura convencional, al plaer de fullejar un llibre o convertir-lo en el teu company de trajecte mentre esperes la teva parada de tren. Però no ens enganyem, tots caiem en la temptació i, tard o d’hora, els editors i escriptors no tindran més remei que adaptar-se com sigui a la digitalització i fer front a noves oportunitats i amenaces.

Si en menys d’un dia es va piratejar el software de l’iPad, n’estic segura que tard o d’hora ho faran amb els llibres digitals. El temps ho dirà. De moment, seguirem analitzant els innovadors productes tecnològiques criticant-los, elogiant-los, comparant-los o posant-los a prova fins que, sense donar-nos-en compte, ja no sabrem viure sense ells.